Dat SHO een nieuwe website wilde, betekende natuurlijk niet meteen dat de oude niet meer deugde. Bij Pitcher laten we ons graag leiden door harde feiten en data, dus voerden we uitgebreide A/B-testen uit. We boden de bezoekers van sho-horeca.nl, gerandomiseerd, twee smaken van de website aan: groep één kreeg de oude voorgeschoteld en groep twee de nieuwe. We maten nauwkeurig welke het beste converteerde, welke pagina’s bezoekers het vaakst bezochten en welke zoektermen ze het vaakst intikten.
Wat we daarvan leerden, vertaalden onze ontwikkelaars naar een compleet nieuw ontwerp inclusief een zoekfunctie op een A-locatie op de homepagina. En om het gedrag van bezoekers nauwkeuriger te kunnen meten, pasten we call-tracking toe. Klanten van SHO gebruiken namelijk ook nog steeds de telefoon om bestellingen te plaatsen. Met call-tracking koppelden we, met een script uit eigen keuken, zoek- en surfgedrag aan telefonische conversies, zodat we de resultaten van onze acties piekfijn konden volgen. Hierdoor is het ook makkelijker om budgetten te alloceren.
De resultaten? Daarop zijn we behoorlijk trots. Zo schoot de conversieratio omhoog. Als je bedenkt hoeveel unieke bezoekers de site ontvangt, kun je je wel indenken dat het aantal verkochte trainingen en cursussen gigantisch in de lift zit. De lift naar boven, welteverstaan.
Daarmee waren we er nog niet. SHO wilde serieus werk maken van online marketing om meer traffic de weg naar de site te wijzen. Daarvoor voerden we Google Ads-campagnes uit, op basis van alle data die we in een eerder stadium al verzamelden. Verzamelen en bijsturen van data is een ongoing proces waarbij we kort op de bal spelen en intensief contact met SHO houden. Onze kennis gebruiken we voor Facebook- en Instagramcampagnes die – al zeggen we het zelf – buitengewoon doeltreffend zijn.
Een deel van het trainingsassortiment van SHO komt in aanmerking voor STAP-subsidie. Daarvoor vroeg SHO ons een koppeling te maken tussen het CRM-systeem en het STAP-platform. Inclusief op maat gemaakte landingspagina’s en wervende advertenties natuurlijk. Ook daar kunnen we een vinkje achter zetten.
Deze samenwerking gaat veel verder dan alleen het verzamelen en inzetten van data. Ook logisch nadenken en slim inspelen op klantbehoeften speelt een rol. Zien we dat iemand een training in het winkelwagentje legt, maar bereikt dat wagentje nooit de kassa? Door de juiste snaar te raken in een gepersonaliseerde mail proberen we hem of haar toch een digitaal zetje te geven. De cijfers bewijzen dat we daar aardig goed in slagen.